Hyvä esittely on avain huippumyynteihin
Myynnissä ja markkinoinnissa on tärkeää kehittää kyky ajatella omaa esitystään koko ajan. Esitys pitää sisällään kaiken sen mitä kerrot asiakkaille tuotteestasi ja miten myyt ja markkinoit sitä heille. Pienikin muutos siinä mitä teet voi johtaa järisyttäviin muutoksiin tuloksissa. Pieni muutos mainostekstissä voi tuoda enemmän kauppaa, tai erilainen asettelu verkkomainoksessa saada aikaan useiden kymmenien prosenttien lisäyksen klikkauksiin. Kokenut tekstin kirjoittaja voi lisätä konversioprosenttia sadoilla prosenteilla pelkästään muuttamalla otsikkoa. Niin isoissa kuin pienemmissäkin yrityksissä kaikilla toimialoilla tutkitaan ja testataan jatkuvasti erilaisia tapoja mainostaa, promota ja myydä omia tuotteita ja palveluja. Miksi näin? SIKSI, että olipa käytössä mitkä metodit markkinoinnissa ja myynnissä tahansa, ennemmin tai myöhemmin ne eivät enää toimi. Joskus syy siihen tiedetään, joskus ei. Niin tai näin, nyt käytetty metodi myynnissä ja markkinoinnissa lakkaa toimimasta jolloin on kehitettävä uudet lähestymistavat, tarjoukset ja strategiat.
Myyntikoulutuksella voi kaksinkertaistaa myynnin
Yksi tärkeimmistä palasista tuotteen tai palvelun esittelyssä on tietty, hyväksi havaittu tapa, joka on myydä tuote silloin kun asiakas ja myyjä ovat vastatusten. Mitä silloin pitää tietää mitä sanoja käyttää ja miten pyydetään tilausta. Miten saadaan selville asiakkaan tarpeet, mahdolliset huolenaiheet, miten tuote esitellään ja päätetään kauppa? Suurin osa maamme myyntiväestä on liikkeellä vain tuotekoulutuksen saaneena ja myyntitaitojen opettelu tapahtuu käytännössä. Oppirahat maksetaan menetettyinä tilauksina. Koulutetut myyjät osaavat hoitaa maaliin tilaukset useammalla kuin vain yhdellä tavalla. Ilman aikaisempaa myyntikokemusta Tämä johtuu usein siitä, että monissa yrityksissä myyntiä ja myyjien valintaa hoitaa ihmiset jotka eivät itse ole olleet kentällä. Tuloksena on, että he eivät näe sitä faktaa, että yli 80 % myyntimenestyksestä määräytyy niistä sanoista ja teoista mitä myyntihenkilö sanoo tai ei sano tai tekee tai jättää tekemättä silloin kun hän on kasvotusten asiakkaan kanssa. Pienikin parannus tähän tekemisen laatuun johtaa lähes poikkeuksetta huimaan myynnin kasvuun, riippumatta siitä mikä tuote tai palvelu on kyseessä, missä maassa tai markkinoilla toimitaan. Pienikin muutos myyntitaidoissa vaikuttaa myyntituloksissa nopeasti, tämä toimii molempiin suuntiin, eli jos muutos on huonompaan suuntaan, myynti laskee ja päinvastoin parannus myyntityössä kasvattaa myyntiä.
Ole uskottavan ja luotettavan näköinen
Kysy itseltäsi nämä kysymykset: Pukeudutko, näytätkö oman alasi asiantuntijalta, silloin kun menet työhön ja silloin kun tapaat asiakkaitasi ja yhteistyökumppaneitasi? Oletko ylpeä siitä millaisen kuvan yrityksestäsi ja sen henkilökunnasta ulkopuolinen saa? Esitteletkö yritystäsi mielelläsi? Onko työympäristö siisti, puhdas, hyvässä järjestyksessä ja hyvän näköinen? Näyttääkö tuotteesi huippuhyvältä ulospäin? Millaisia myyntimateriaaleja sinulla on käytössäsi? Löydätkö mitään mitä voisit parantaa tai kehittää visuaalisesti? Onko mitään mikä ei miellytä silmääsi mistä tahansa syystä? Sinun tulisi välittömästi tehdä asian muuttamiseksi kaikki se mitä voit tehdä muutoin olet antanut kilpailuetua kilpailijoillesi.
Hanki uusia asiakkaita
Uusien asiakkaiden etsiminen on kaikilla yrityksillä ykkösasia, ilman tätä asiakasmäärät kääntyvät laskuun. Siitä hetkestä lähtien kun olet hankkinut uuden asiakkaan, alkaa kello raksuttaa kohti sitä päivää kun sinulla ei tätä asiakasta ole. Tämä aika voi vaihdella kuukausista vuosiin mutta joskus se päivä tulee kuitenkin. Syy voi olla monessakin eri asiassa jolle et voi mitään. Voit vain tehdä kaikkesi sen eteen että tuo päivä olisi mahdollisimman kaukana. Uusien asiakkaiden etsimisestä pitää siis tulla tapa.